آخرین اخبار

» » » مواد اوليه نامرغوب بازار جهانی فرش ايراني را از رونق انداخت/ بي انگيزگي بافندگان گلستانی در نبود حمايت مالي

    

    مواد اوليه نامرغوب بازار جهانی فرش ايراني را از رونق انداخت/ بي انگيزگي بافندگان گلستانی در نبود حمايت مالي

    مواد اوليه نامرغوب بازار جهانی فرش ايراني را از رونق انداخت/ بي انگيزگي بافندگان گلستانی در نبود حمايت مالي

     گرگان- گلستان نو : هنرقالي بافي برخلاف گذشته قادر نيست معيشت مردم بخصوص بافندگان گلستانی را تامين كند، و حالا نبود هنرمندان قالي‌باف و امكانات باعث شده تا اين صنعت از عرصه رقابت بخصوص در بازار جهانی عقب بماند.

     

     

     

     قالي بافان يكي از توليدكنندگان ضعيف و كم درآمد جامعه هستند كه نبود منابع مالي مناسب آنها را نسبت به ادامه فعاليت در اين هنر بي رغبت كرده است؛ كم توجهي مسئولان براي تقويت اين بخش و نبود تسهيلات مالي مورد نياز، کمبود مواد اولیه مرغوب و ارزان، مشکلات بخش رنگ و رنگرزی، دستمزد کم هنرمندان بافنده از جمله دلايل كم رونق شدن اين هنر در استان است.

     

    به اعتقاد برخي كارشناسان، ضعيف ترين حلقه و بخشي كه در زنجيره توليد تحت فشار قرار گرفته، بافندگان فرش هستند، همچنين آنها يكي از دلايل كم رنگ شدن هنر قاليبافي در كشور و به خصوص در گلستان، كم توجهي به ميزان درآمد مالي هنرمندان صنعت فرش مي دانند.

     

    يك توليد كننده و بازرگان فرش، از نبود مواد اوليه مرغوب در استان ابراز نارضايتي كرد و گفت:« تعداد بافندگان در استان زياد است اما نبود مواد اوليه در گلستان باعث شده كه اين كالاي هنري به قيمت مناسب در بازار خريداري نشود به همين دليل در اين حوزه بافندگان به صنعت قاليبافي رغبتي نشان نمي‌دهند.

     

    نظارت جدي مسئولان، يك نياز بر توليد مواد اوليه است

     

    زليخا عادلي در گفتگو با مهر خواستار ايجاد نظام عرضه و فروش مواد اوليه مرغوب در استان شد و افزود:« انتظار مي رود مسئولان بر توليد مواد اوليه اي كه به توليد كنندگان ارائه مي شود نظارت بيشتري داشته باشند و از استفاده الياف نامرغوب جلوگيري كنند چراكه بخش عمده اي از اين كالاي هنري به خارج از كشور صادر مي شود.»

     

    وي با گلايه از نبود حمايت مالي براي بافندگان و توليد كنندگان، گفت: « متاسفانه هيچ گونه حمايت اصولي و پايدار در قالب سياست مشخص از تعاوني هاي فرش روستايي و شهري و قاليبافان وجود ندارد.»

    وي نبود صندوق يا نهادهاي مالي حمايتي تخصصي از بافندگان فرش را يكي از دلايل كم رونق شدن اين صنعت در استان دانست و اذعان داشت: « نياز است مسئولان مربوطه با حمايت مالي از اين قشر زحمت كش انگيزه اي براي توليد دوباره با كيفيت بالا ايجاد كنند. »

     

    عادلي كمبود اطلاعات توليدكنندگان از نيازهاي بازار و عدم تطابق توليد با سليقه مصرف كننده را يكي از دلايل عقب ماندن ايران از رقباي ديگر در بازار جهاني دانست و اظهار كرد: « نياز است جلسات توجيهي در قالب كارگاههاي آموزشي براي بافندگان برگزار شود تا آنها از سليقه هاي بازار مطلع شوند.»

     

    وي نبود طرح مدون براي استحصال مواداوليه رنگرزي گياهي را يكي از دلايل پايين بودن كيفيت فرش اعلام كرد و گفت : « كمبود كارگاههاي رنگرزي شيميايي و گياهي در استان نيز يكي ديگر از مشكلات است زيرا گاهي اوقات ناچاريم الياف را براي رنگرزي به خارج از استان ارسال كنيم كه اين هم هزينه هاي خودش را دارد.»

     

    با تعريف حلقه‌ها در زنجيره، ارزش افزوده بالا مي رود

     

    در ادامه يك كارشناس فرش در توضيح مشكلات توليدكنندگان فرش گفت: « وقتي در زنجيره ارزش، تمام حلقه ها به خوبي تعريف شوند و با هم متحد باشند ارزش افزوده زنجيره بالا مي رود و همه سود مي برند.»

     

    مرتضي انوشه افزود: «يكي از دلايل اصلي مهجور ماندن صنعت قالي بافي، مشكلي است كه در زنجيره ارزش محصولات وجود دارد.»

     

    وي در ادامه گفت:« هنگاميكه اين حلقه ها به يكديگر فشار مي آورند، طبيعتا ضعيف ترين حلقه زنجيره اولين حلقه اي است كه از هم متلاشي مي شود؛ در بحث توليد فرش ضعيف ترين حلقه و بخشي كه تحت فشار قرار گرفته قسمت بافنده ها هستند.»

     

    وي با تاكيد بر يافتن بازار و بازاريابي براي اين هنر در بازارهاي داخلي و خارجي كشور و جهان، گفت:« براي حلقه هايي كه ارزش آفريني بيشتري دارند و به خصوص فرش در مباحث مربوط به بازار و بازاريابي كمتر فعاليت كرده ايم.»

     

    اين مدرس دانشگاه هنر با بیان اين كه امروزه در دنيا بيشترين تمركز در حلقه هاي زنجيره ارزش بر روي حلقه بازاريابي است زيرا ارزش افزوده بيشتري دارند گفت: « بازاريابي به ويژه در مورد فرش كه به‌عنوان يك محصول هنري و مبتي بر سليقه، ازاهميت بسيار بيشتري برخوردار است.

     

    انوشه با بيان اينكه ما فرش را فقط به عنوان يك كالاي كلي مي شناسيم، اضافه كرد: « اگر اين محصول را به فرش هاي هنري، فرش هاي تجاري و مصرفي تقسيم كنيم شايد با استراتژي هاي متفاوت براي هر بخش بهتر بتوان كار كرد؛ به طور مثال در بخش فرش هاي هنري هر مقدار قيمت فرش را بالاتر ببريم اين بيانگر كيفيت بالاتر است و در بخش فرش هاي تجاري و مصرفي بايد بتوانيم با كشورهايي مانند چين پاكستان، تركيه و هند به لحاظ ارزان بودن قيمت رقابت كنيم.»

     

    وي قيمت تمام شده فرش ايراني را در بازار جهاني در مقايسه با كشورهاي رقيب بيشتر دانست و افزود: « متاسفانه قيمت تمام شده ايران براي خريداران اندكي بالاتر از قيمت عرضه اين كالا در ساير كشورهاي توليد كننده است به همين دليل كشورهاي رقيب بازارهاي مارا گرفتند و اين فشار به ضعيف ترين حلقه توليد كه همان توليد كننده است وارد مي شود.»

     

    اين كارشناس فرش، تقويت حلقه توليد كننده را همزمان با تقويت ساير حلقه هاي اين زنجيره دانست و گفت: « يكي از راهكارها براي تقويت اين حلقه تشكيل تعاوني ها، كنسرسيوم ها و شخصيت هاي حقوقي است كه همه اعضاي زنجيره به طور منصفانه نه مساوي از ارزش افزوده زنجيره بهره مند شوند.»

     

    مرتضي انوشه گفت: « فرش يك كالاي هنري است زماني كه توليد كننده دستمزد بسيار پاييني دريافت مي كند احساس، شان و شخصيت نمي كند بلكه احساس حقارت درونش پرورش پيدا مي كند و به تبع آن مطمئنا محصولي كه توليد مي كند محصول حقيري خواهد بود.»

     

    وي يادآور شد: « بافنده اي در قم كه متر مربعي 5 ميليون تومان دستمزد براي بافت فرش مي گيرد به قدري احساس افتخار مي‌كند كه نمي تواند محصول ضعيفي بيرون بدهد و نتيجه آن شهرت فرش دستبافت قم مي شود.»

     

     

    دستمزد پايين منجر به خولت بافي و توليد محصول نامرغوب مي شود

     

    اين مدرس دانشگاه هنر اعلام كرد: « دريافت دستمزد پايين منجر به كم كاري، خلوت بافي و در نهايت توليد محصول نامرغوب مي شود؛ اگر اين فرد در زنجيره توليد، ارزش منصفانه اي نصيبش شود هرگز سرنوشت محصول هنري اين منطقه به تاريكي نخواهد رفت. »

     

    نبود مواد اوليه مرغوب در كشور

     

    نخستين توليد كننده كارگاه رنگرزي استان نیز دليل كمرنگ شدن فرش اين منطقه را نبود مواد اوليه با كيفيت مرغوب دانست و گفت: « نبود الياف خوب براي بافت فرش و استفاده از رنگ هاي نامرغوب براي رنگرزي سبب كيفيت پايين در توليد محصول مي شود.»

     

    محمود حيدري در بخش ديگري به معضل نبود مواد اوليه مرغوب در كشور اشاره كرد و گفت :« متاسفانه پشم هاي مرغوب كه الياف بلندتر وباريكتر دارند و تميز هستند به كشورهاي همسايه صادر مي شود.»

     

    وي با بيان اينكه خامه قالي در اصفهان و خميني شهر، يزد، كاشان و مشهد توليد مي شود، گفت: چون توليد كننده مي‌بيند نخ نامرغوب است، براي جلوگيري از صرف هزينه بيشتر از روغن غير حل شونده استفاده مي كند كه همين موضوع كيفيت كار را بسيار پايين مي آورد.»

     

    وي با اشاره به اينكه هزينه كردن بر روي نخ نامرغوب براي توليد كنندگان صرفه اقتصادي ندارد، افزود:« توليد كنندگان علت استفاده از مواد اوليه نامرغوب را خريد نخ با كيفيت پايين مي دانند؛ دولت با ارائه الياف مناسب و مرغوب مي تواند از ادامه اين روند جلوگيري كند.»

     

    اين مسئول كارگاه رنگرزي خواستار اجراي طرح مشاركت كارگران در كارگاه رنگرزي شد و گفت: « با مشاركت كارگران در سود كارگاه، آنها با دقت بيشتري كار مي كنند، كيفيت كار بالا مي رود. در نهايت اين عملكرد منجر به جلب مشتري از تمامي نقاط كشور حتي خارج ازايران خواهد شد

     

    حيدري خاطر نشان كرد: براي ساير كارگاه‌ها اين طرح بايد اطلاع رساني شود تا ديگر كارگاههاي رنگرزي هم از ركود خارج شوند.

     

    وي نبود سرمايه اوليه در بسياري از اين كارگاهها را يكي ديگر از موانع توسعه رنگرزي در استان دانست و بيان كرد: «تخصص سرمايه اوليه به غير از آگاهي براي سود رساني در كارگاهها حرف اول را مي زند و نياز است دولت در اين بخش هم مساعدت كند».

     

    اين مسئول كارگاه رنگرزي از توليد روزانه هزارو 800 كيلو رنگرزي خامه قالي در كارگاهش خبر داد و افزود:« 60 درصد از اين توليدات به خاطر كيفيت خوب و ارزان بودن قيمت به كشور افغانستان صادر مي شود.»

    نبود تسهيلات و حمايت مالي از سوي دولت براي توليد كنندگان و به خصوص بافندگان قالي شرايط نااميد كننده و بي انگيزه‌اي را براي اين افراد ايجاد كرده تا جايي‌كه بي‌رغبتي بافندگان به نوعي منجر به منسوخ شدن اين هنر در كشور و استان شده است. به همين دليل نياز است دولت به كمك اين بخش بيايد.

     

    صادرات الياف مرغوب و استفاده از مواد اوليه مانند رنگ و روغن نامرغوب براي الياف باعث شده تا فرش ايراني در بازار جهاني بي كيفيت جلوه كند و از رونق گذشته برخوردار نباشد.

     

    پايين بودن دستمزد هنرمندان و ناديده گرفتن آنها از سوي مسئولين باعث شدن تا كيفيت اين كالا تا حد زيادي در حلقه توليد كاهش يابد به همين دليل رونق اين بخش نيازمند توجه به صنعتگران اين رشته است.

    نداشتن اطلاع توليد كنندگان از تقاضاي بازار و نبود بازاريابي مناسب يكي ديگر از دلايلي است كه فرش ايراني را در بازار جهاني از رونق انداخته است.

     

    ارسال این مطلب به دوستان
    انتخاب محتوای ارسالی: عنوان مطلب خلاصه مطلب
    نام شما: آدرس ایمیل:

    مطالب مشابه مطلب فوق

    بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
    پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
    اطلاعات
    برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به روزنامه گلستان نو می باشد. [ طراحی ، اجرا و پشتیبانی : سفارش دات نت ]