آخرین اخبار

» » » در گفتگو با غراوی عضو هیات مدیره راه آهن کشور: صنعت ریلی موتور محرکه توسعه اقتصادی استان گلستان خواهد بود

    

    در گفتگو با غراوی عضو هیات مدیره راه آهن کشور: صنعت ریلی موتور محرکه توسعه اقتصادی استان گلستان خواهد بود

    در گفتگو با غراوی عضو هیات مدیره راه آهن کشور:  صنعت ریلی موتور محرکه توسعه اقتصادی  استان گلستان خواهد بود

     

    در گفتگو با غراوی عضو هیات مدیره راه آهن کشور:

    صنعت ریلی موتور محرکه توسعه اقتصادی  استان گلستان خواهد بود

    در گفتگو با غراوی عضو هیات مدیره راه آهن کشور:  صنعت ریلی موتور محرکه توسعه اقتصادی  استان گلستان خواهد بود

     

    ایستگاه بندرترکمن 5/2 تا 3 میلیارد تومان اعتبار برای نو سازی کامل آن پیش بینی شده است که مناقصه آن برگزار گردیده و برنده مناقصه تا 29 اردیبهشت معرفی خواهد شد.

    غراوی عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط شماره 2 ایستگاه بندرگز تا ایستگاه قره تپه بندرترکمن در استان گلستان، اظهار داشت: اعتبار کل خط بندرگز به قره تپه به طول 37 کیلومتر 90 میلیارد تومان می باشد و این پروژه باید ظرف 8 ماه اینده به پایان برسد وی خاطرنشان کرد برای ایجاد زیرساختهای ایستگاه اینچه برون اعم از ساخت ترمینال ، هزینه خط- فضای سبز و غیره تا پایان سالجاری 50 میلیارد تومان هزینه خواهد شد که این مبلغ تا سقف 400 میلیارد تومان برای کل پروژه پیش بینی شده است

    خط آهن گرمسار - فیروزکوه - گرگان برقی می شود

    عضو هیئت مدیره راه آهن کشور در ادامه خاطرنشان کرد: اجرای پروژه بزرگ برقی کردن خط آهن گرمسار - فیروزکوه - گرگان و ادامه آن تا اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان در برنامه کار ماست که  این طرح با مشارکت  کشور روسیه اجرا می شود کهپروژ برقی کردن این خط آهن با اعتبار یک میلیارد و 600 میلیون یورویی اجرا می شود.
    وی اضافه کرد: علاوه بر برقی کردن این مسیر ریلی ، بازسازی و اصلاح هندسی برخی نقاط و مقام سازی و استاندارد سازی تمام تونل ها و ابنیه و دیگر اقدامات مورد نیاز این مسیر نیز انجام خواهد شد.

    مهندس غراوی در خصوص پروژه برقی کردن راه آهن گرمسار- گرگان  و اثرات آن افزود :در حال حاضر ظرفیت 3 میلیون تن بار را در مسیر اینچه برون داریم که با برقی شدن به حدود 7 میلیون تن خواهد رسید البته پیمانکار و طرف خارجی معتقد است که این مقدار به 10 میلیون تن نیز افزایش خواهد یافت

    وی در ادامه افزود:در این صورت محور آنتنی از مسیر گرگان به مشهد از طریق شاهرود در دستور کار راه اهن خواهد بود که این مسیرممکن است از گنبد و آزادشهر و خوش ییلاق  به شاهرود یا از مسیر جاجرم به سمت بندرعباس و راه اهن سراسری متصل گردد .
    غراوی، افزایش ضریب ایمنی، سرعت و ظرفیت حمل و نقل مسافر و بار را از جمله مزایای اجرای این پروژه برشمرد و اضافه کرد: در حوزه ریلی گلستان سرعت قطار از 120 به 160 کیلومتر در ساعت و ظرفیت حمل بار نیز تا 3 برابر افزایش خواهد یافت.
    وی همچنین با اشاره به اهمیت و نقش صنعت حمل و نقل بویژه حمل و نقل ریلی در منطقه 'اوراسیا' (آسیا و اروپا) تصریح کرد: هم اکنون حجم مبادلات تجاری این صنعت 500میلیارد دلار در سال است.
    عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی با یادآوری زیرساخت های ریلی در کشور، تصریح کرد: از مجموع 6 کریدور ریلی بین کشورهای آسیایی با اروپایی، سه کریدور در ایران (سرخس - بندرعباس، خط سراسری شمال به جنوب، راه آهن بین المللی ایران- ترکمنستان - قزاقستان) واقع است و کشور ما از این حیث موقعیت ممتازی دارد و می تواند حداقل 10 درصد حجم مبادلات تجاری و ترانزیت کالا بین کشورهای آسیایی با اروپایی را بدست آورد.
    به گفته وی، همچنین با توجه به این کریدورها، مبادلات کالایی شبه قاره هند از طریق ایران به کشورهای اروپایی می تواند با وقت و هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام شود.

    غراوی افزود: هم اکنون در کشور 16 هزار کیلومتر خطوط اصلی و فرعی ریلی با 23 هزار واگن باری و 2 هزار و 600 واگن مسافربری و مجموع 700 دستگاه لکوموتیو بر اساس استاندارد روز اروپا وجود دارد که ظرفیت خوبی برای توسعه ترانزیت بار می باشد.که این ظرفیت در حال حاضر با سیستم کنترل الکترونیک اداره می شود.
    وی همچنین از پیش بینی 4 هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث زیرساخت های سایت راه آهن اینچه برون خبر داد و گفت: از این مبلغ امسال 500 میلیارد ریال تخصیص می یابد که با اجرایی شدن آن تحولی بزرگ در توسعه استان گلستان ایجاد خواهد شد.
    قطار محلی گرگان اینچه برون و قطار گردشگری تهران گرگان در دستور کار ماست

    عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی، از راه اندازی یک رام قطار (ریل باس) در مسیر گرگان - اینچه برون برای جابجایی مسافر و بار در سال جاری خبرداد و اضافه کرد: برنامه ریزی برای راه اندازی یک رام قطار ویژه توریستی از تهران به گرگان از دیگر برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی برای توسعه گردشگری گلستان است.

    مهندس غراوی که خود شهروند گلستان می باشد و سابقه نمایندگی مردم استان در مجلس شورای اسلامی را دارد در خصوص همکاری مسئولین استانی گفت: مسئولین استان باید به روان سازی حرکت قطارها و راه آهن کمک کنند و به موضوع صنعت ریلی استان نیز اهمیت بیشتری بدهند و مدیران مربوطه این صنعت را تقویت نمایند . راه آهن زمینه ساز رشد و توسعه منطقه آزاد تجاری خواهد شد وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران موقعیت خیلی خوبی در زمینه توسعه ترانزیت کالا دارد چرا که اکثر کریدورهای بین آسیا و اروپا از خاک ایران می گذرد .

    غراوی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون دیگر جایگاه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت در کشورهای پیشرفته امری ثابت شده است چرا که علاوه بر اینکه منبع در امد می باشد برای پیشرفت و توسعه کشور نیز توسعه ی حمل و نقل و صنعت ریلی یک زیرساخت و ضرورت به حساب می آید و با چرخش چرخهای صنعت ریلی چرخهای اقتصادی کشور سهل تر و روان تر می چرخد  

    عضو هیت مدیره راه آهن افزود: یکی از کریدورها کریدور سراسری آسیایی اروپایی یا همان جاده ابرایشم سابق و دیگری کریدور شمال جنوب که خود کریدور چند وضعی ست  از خاک ایران اسلامی می گذرد همچنین کریدور آسیای جنوبی از شبه قاره هند و از طریق پاکستان وارد ایران شده و از طریق ترکیه به اروپا می رود و ما در  راه آهن لاش هستیم از این موقعیت به نحو مطلوب برای توسعه کشور و رفاه هموطنان خوداستفاده کنیم چراکه از مجموع حجم مبادلات کالا در جهان که حدود 17 هزار میلیارد دلار در یکسال است یک سوم سهم تجارت اروپا و آسیاست یعنی چیزی حدود 6 هزار میلیارد دلار که از این مقدار 10 درصد سهم حمل و نقل می باشد  یعنی 600 میلیارد دلار که می باید تلاش کنیم از این 10 درصد 60 میلیارد دلار یعنی حدود 10 درصد سهم کشور ما باشد و این موضوع با تو جه به پتانسیل ، ظرفیت ، زمینه و امکانات موجود ما دور از دسترس نیست بعنوان مثال  ما در سال گذشته نسبت به سال 92 در زمینه حمل و نقل بین المللی 60 درصد رشد داشتیم 

    روستای دوگونچی گلستان از بن بست خارج می شود

    حدود 6 ماه پس از وعده رییس جمهوری برای حل مشکل ارتباطی اهالی روستای دوگونچی شهرستان آق قلا در استان گلستان، غراوی رئیس کمیته ریلی کشور از احداث زیرگذری برای رفع این مشکل خبر داد.

    روستای ترکمن نشین دوگونچی با 2 هزار و 600 نفر جمعیت در حدود چهار کیلومتری شمال آق قلا واقع است که پس از اجرای خط آهن ترانزیتی اینچه برون - گرگان، راه ارتباطی این روستا از قسمت شمالی مسدود شد.
    در حاشیه جنوبی این روستا نیز یک رودخانه واقع است، ضمن این که در دو قسمت دیگر روستا اراضی منابع طبیعی و یک دهنه پل احداثی برای راه آهن وجود دارد؛ این موانع سبب شده تا این روستا در محاصره بن بست ها قرار گیرد و راه خروجی مناسب نداشته باشد و با این وضعیت توسعه آن نیز میسر نخواهد بود.
    رییس جمهوری دوازدهم آذرماه گذشته در میانه راه برگشت از مراسم افتتاح راه آهن به گرگان مرکز استان گلستان با مردم روستای دوگونچی دیدار و بر لزوم بررسی مشکلات اهالی از سوی استانداری و وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد.
    مهندس غراوی عضو هیئت مدیره راه اهن کشور در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط شماره 2 راه آهن ایستگاه بندرگز به ایستگاه قره تپه بندرترکمن از برنامه ریزی برای احداث یک دهنه تقاطع غیر هم سطح (زیرگذر) برای رفع مشکل ارتباطی اهالی روستای دوگونچی شهرستان آق قلا خبر داد.
    وی اظهار کرد: این پروژه با مشارکت 50 درصدی شرکت زیرساخت های راه آهن جمهوری اسلامی و این اداره کل به زودی اجرایی می شود.
    وی که خودش از شهروندان گلستان واز مدیران ارشد راه اهن کشور است همچنین با اشاره به آغاز عملیات احداث خط شماره 2 راه آهن ایستگاه بندرگز تا ایستگاه قره تپه بندرترکمن افزود: این طرح عمرانی که از پروژه های بزرگ راه آهن کشور است، با اعتبار 900 میلیارد ریال و طی هشت ماه انجام می شود.
    غراوی به برخی اقدامات راه اهن طی چند ماه گذشته از جمله ایجاد و تکمیل زیرساخت های راه آهن در گلستان اشاره کرد و گفت: علاوه بر اعتبارات اجرایی احداث خط شماره 2 و اعتبارات 500 میلیارد ریالی احداث سایت راه آهن اینچه برون، برای دیوارکشی این سایت نیز مبلغ 6 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
    وی با بیان این که برای احداث زیرساخت های سایت راه آهن اینچه برون زمینی به مساحت یک هزار و 400 هکتار نیاز است، اضافه کرد: در صورت واگذاری زمین طی روزهای آینده عملیات اجرایی احداث زیرساخت های این سایت آغاز خواهد شد.
    عضوهیئت مدیره راه اهن کشور همچنین از برنامه ریزی برای افتتاح خط 160 کیلومتری قائمشهر - گرگان در آینده ای نزدیک را از دیگر اقدامات این اداره کل نام برد و گفت: راه آهن منطقه شمال شرق با مشارکت برخی شهرداری های گلستان برخی گذرگاه های مسیر خط راه آهن این استان را اصلاح و بازسازی خواهند کرد تا سرعت قطارها افزایش یابد.

    ارسال این مطلب به دوستان
    انتخاب محتوای ارسالی: عنوان مطلب خلاصه مطلب
    نام شما: آدرس ایمیل:

    مطالب مشابه مطلب فوق

    بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
    پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
    اطلاعات
    برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به روزنامه گلستان نو می باشد. [ طراحی ، اجرا و پشتیبانی : سفارش دات نت ]