آخرین اخبار

» » » آمار تصادفات در بولوار صياد شيرازي بالاست/ ضرورت تملک اراضی توسط شهرداری گرگان برای کاهش خطرات

    

    آمار تصادفات در بولوار صياد شيرازي بالاست/ ضرورت تملک اراضی توسط شهرداری گرگان برای کاهش خطرات

    آمار تصادفات در بولوار صياد شيرازي بالاست/ ضرورت تملک اراضی توسط شهرداری گرگان برای کاهش خطرات

     گرگان- گلستان نو : احداث بولوار صياد شيرازي با پيچ هاي تند و 90 درجه و با عرض كم در شهر گرگان از اقدامات مدیریت شهری در دوره های گذشته بود که همواره مورد انتقاد مردم و کارشناسان واقع شد و با توجه به آمار بالای تلفات در این منطقه، چنین توقعی از شهردار جدید وجود دارد تا با تدابیر لازم و تملک اراضی این مشکل را برطرف کند.

     

     

     

    ساخت بلوار صياد شيرازي يكي از مصوبات دوره دوم شوراي اسلامي شهر بود كه در دوره سوم به بهره برداري رسيد اما عرض كم اين معبر و وجود پيچ تند در چند نقطه از اين محور باعث شده تا بلوار صياد شيرازي معبري حادثه خيز تلقي شود.

     

    به اعتقاد برخي كارشناسان، اين بلوار 2 نقش كنار گذر و ارتباط دهنده ورودي غربي شهر به تفرجگاههاي جنوبي شهر گرگان را ايفا مي كند و اين يك مزيت به جهت كاهش ترافيك و تسهيل در رفت و آمد به شمار مي رود، اما عرض كم معبر و نبود استانداردهاي لازم در اين بلوار سبب شده تا آنگونه كه نياز است نتوان از اين محور، بهره جست.

     

    یک کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری عرض بلوار صياد شيرازي را غير استاندارد دانست و گفت: در حال حاضر بخشي از بلوار صياد شيرازي 30 متر، جاهايي از اين بلوار 35 متر و حتي قسمت هايي از آن 40 متر است.

     

    علي ممشلي در گفتگو با مهر با بيان اينكه اين متغير بودن عرض بلوار ضعف و ايراد فني است، افزود: دليل و توجيهي براي اين ايراد عنوان مي شد اين بود كه تشخص مهندس مشاور پروژه اين بوده، درحالي كه حرف مشاور وحي منزل نيست.

     

    وي ادامه داد: نقشه هاي فني و اجرايي طرح، غالبا به مجموعه مديريت شهري ارائه مي شود و درباره آن بحث باز بيني شده و در نهايت تصميم گيري مي شود كه چه چيزي بايد اجرا شود؛ اينكه ما بخواهيم تقصير را به گردن مشاور بياندازيم و بگوييم مشاور اينگونه گفته خيلي منطقي به نظر نمي رسد.

     

    این پژوهشگر و کارشناس برنامه ریزی شهری اذعان کرد: نقش و كاركرد اصلي بلوار صياد شيرازي در واقع "باي پس" است يعني نقش كنارگذر يا چيزي شبيه به كمربندي را ايفا مي كند، دومين نقش اين بلوار ارتباط ورودي غربي شهر با تفرجگاه ها و محورهاي مناطق گردشگري كه در جنوب شهر قرار دارند، است.

     

    وي تصريح كرد: چنين محوري بايد ويژگي هايي مانند معبر عريض و داراي پهناي استاندارد باشد و همينطور از نظر هندسي هم از طراحي مناسب برخوردار باشد.

     

    پيچ هاي تند بلوار صياد شيرازي، يك ضعف بزرگي تلقي مي شود

     

    ممشلي با بيان اينكه آنچه كه اكنون از اين بلوار مشاهده مي شود وجود پيچ هاي تند در چند نقطه از اين معبراست، افزود: از آنجاييكه قراراست اين معبر نقش كنارگذر يا كمربندي را ايفا كند، طبيعي است كه خودروها با سرعت بالا دراين مسير حركت كنند به همين خاطر وجود پيچ هاي تند در اين معبر ضعف بزرگي تلقي مي شود.

     

    وي يادآور شد: وقتي اين معبر در دهه 80 ساخته مي شد زمين هاي اين منطقه ارزش چنداني به لخاظ قيمت نداشت و شهرداري به راحتي مي توانست با تملك كافي زمين ها، يك محور ارتباطي داراي عرض مناسب در بخش غربي شهر احداث كند.

     

    این مدرس دانشگاه بيان كرد: اكنون توسعه دادن عرض اين معبر قدري دشوار است زيرا اراضي اين منطقه افزايش قيمت يافته، اما غير ممكن نيست.

     

    وي در توضيح وضعيت پيچ هاي بلوار صياد شيرازي، گفت: اين پيچ ها اشكال موضعي هستند اما عرض معبر يك مشكل كلي و ذاتي بلوار است، پيچ هاي تند در چند نقطه است و اصلاح هندسي آن ممكن و كم هزينه تر به نسبت توسعه عرض معبر است.

     

    هر مقدار كه نياز است شهرداري براي تملك اراضي بلوار صياد شيرازي هزينه كند

     

    رئيس كميسيون اداری، مالی و بودجه شوراي اسلامي شهر گرگان حادثه خيز بودن بلوار صياد شيرازي ابراز ناخرسندي كرد و گفت: به عنوان عضو شورا از دوره سوم اعتقاد داشتم كه اين خيابان داراي اهميت بسياري است زيرا تردد در آن زياد انجام مي شود به همين منظورهر مقدارهزينه اي كه شهرداري براي آن انجام دهد، به نفع مديريت شهري است.

     

    زهرا نورا پيچ هاي تند اين معبر را خطر آفرين براي شهروندان دانست و افزود: اگر قرار بوده اين معبر ترافيك را كاهش داده و سبب سهولت براي تردد باشد، وجود پيچ هاي 90 درجه رفت و آمد را براي خودروهاي با سرعت بالا با مشكل مواجه كرده است.

     

    وي عرض اين معبر را ناكافي دانست و اظهار كرد: قرار بود اين بلوار راهكاري براي كاهش ترافيك باشد درحالي كه با اين عرض، بلوار صياد شيرازي در آينده جز محورهايي خواهد بود كه جريان ترافيك در آن قفل مي شود.

     

    اين عضو شورا با اعلام اين مطلب كه ما بايد اين معبر در 30 سال آينده در نظر بگيريم، افزود: اين عرض خيابان براي آن زمان به واقع جوابگو نيست اين مورد را بارها در كميسيون عمران شورا مطرح كرديم؛ اميدواريم كه آقايان بتوانند به نتيجه برسند.

     

    وي اضافه كرد: اگر مشكل مديريت شهري براي تملك اراضي بلوار صياد شيرازي هزينه هاي آن است، معتقدم هرگونه هزينه اي كه انجام شود به نوعي سرمايه گذاري است؛ ضروري است كه به اين موضوع با جديديت پرداخته شود.

     

    نورا در توضيح روند اين ساخت معبر در سالهاي گذشته، گفت: در دوره دوم شورا اين بلوار راه اندازي شد و رئيس كميسيون عمران در آن زمان مهندس شكيبا بود، بارها به اين موضوع تاكيد كرد كه مجوز هاي ساخت را در اين اراضي با عقب نشيني بدهند چراكه عرض معبر كم است و پيچ هاي تند بايد اصلاح شود اما نمي دانم بحث اصلي بر سر چه بود كه اين موضوع اصلاح نشد.

     

    عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر گرگان اين درباره گفت: بلوار صياد شيرازي به خاطر تلفاتي كه طي چند سال اخير داده، يكي از دغدغه هاي خاطر مردم شده؛ اين معبر شايد يكي از خيابان هايي است كه كسي نمي تواند گناه بد شكل گرفتن آن را به گردن ديگري بياندازد.

     

    به گزارش خبرنگار مهر، نبود مطالعات اوليه و كارشناسي درست براي معبري مانند بلوار صياد شيرازي موجب شده تا به جاي كاهش ترافيك و تسهيل در رفت و آمد سالانه شاهد كشته شدن تعداد زيادي از شهروندان، به دليل وجود شيب هاي 90 درجه و عرض غير استاندارد باشيم.

     

    از طرفي بي توجهي به تذكرات كارشناسان و نبود پيگيري براي تملك اراضي در اطراف اين محور، منجر شده تا ساخت و ساز در اين مكان اتفاق بيافتد تملك اراضي تا حدودي دشوار سازد، اما از آنجا كه مديريت شهري در شعارهاي خود همواره به دنبال حدمت رساني درست به شهروندان است، انتظار مي رود براي تملك اراضي اين معبر و رفع اصلاح هندسي پيچ هاي آن اقدامات لازم را انجام دهد.

     

    ارسال این مطلب به دوستان
    انتخاب محتوای ارسالی: عنوان مطلب خلاصه مطلب
    نام شما: آدرس ایمیل:

    مطالب مشابه مطلب فوق

    بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
    پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
    اطلاعات
    برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به روزنامه گلستان نو می باشد. [ طراحی ، اجرا و پشتیبانی : سفارش دات نت ]