تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
کد خبر : 4331

ثمره پنج سال فعالیت منابع طبیعی گلستان به بار نشست؛آغاز برداشت محصول ۲۵ هکتار از گلستان های محمدی وامنان

ثمره پنج سال فعالیت منابع طبیعی گلستان به بار نشست؛آغاز برداشت محصول ۲۵ هکتار از گلستان های محمدی وامنان
رئیس منابع طبیعی آزادشهر از آغاز برداشت محصول ۲۵ هکتار از گلستان های محمدی منطقه وامنان این شهرستان خبر داد.

یحیی آذری-خبرنگار

وقتی پنج سال پیش اداره کل منابع طبیعی گلستان با محوریت اداره آزادشهر اجرای پروژه ترسیب کربن را در منطقه چشمه ساران این شهرستان شروع کردند شاید کمتر کسی از مردم و اهالی امیدی به آینده این طرح داشتند اما اکنون که زمان رؤیت نتیجه زحمات و اقدامات این عزیزان رسیده با افزایش سطح زیر کشت گلستان های محمدی منطقه وامنان به ۲۵ هکتار و برداشت محصول گل محمدی تقاضا برای پیوستن به این پروژه از سوی اهالی منطقه و حتی استانهای همجوار افزایش چشمگیری یافته است.

این طرح یکی از نمونه های موفق عملکرد خوب منابع طبیعی است که به سهم خود از زحمات مجریان قدردانی میکنیم.

به همت منابع طبیعی گلستان ثمره پنج سال فعالیت پروژه ترسیب کربن چشمه ساران با آغاز برداشت ۲۵ هکتار از مزارع و گلستان های محمدی منطقه وامنان  آزادشهر به بار نشست و  تحقق عینی شعار جهش تولید با مشارکت مردم در این حوزه رقم خورد.

به گزارش نیمروز گلستان به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی استان، کار برداشت گل محمدی از گلستانهای روستای وامنان آزادشهر در سطح ۲۵ هکتار آغاز شد.

رییس منابع طبیعی  و آبخیزداری شهرستان آزادشهر با اعلاماینمطلباظهارکرد: اجرای پروژه ترسیب کربن از سال ۱۳۹۳ در منطقه چشمه ساران به همت منابع طبیعی بصورت پایلوت در شش روستای هدف تیل آباد، خوش ییلاق، کاشیدار، نراب، وامنان و سیب چال آغاز شد.

رضا عجم نوروزی افزود: توانمندسازی جوامع محلی و کاهش وابستگی مردم به منابع طبیعی از اهداف اصلی اجرای این پروژه بود که در همین خصوص تغییر الگوی کشت در اراضی کم بازده در برنامه های این پروژه قرار گرفت و علاوه بر توزیع نهال های مثمر جهت احداث باغ در اراضی شیب دار شامل گیلاس، آلبالو، سیب، گلابی، به، گردو، زرشک و … اقداماتی در زمینه توسعه گیاهان دارویی هم اقدامات خوبی انجام شد.وی گفت:در همین راستا از سال ۱۳۹۴ تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال گل محمدی در بین جوامع محلی منطقه توزیع و کشت شد.

عجم نوروزی تصریح کرد:  با توجه به اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم هستیم این طرح در سطحی بالغ بر ۲۵ هکتار گلستان محمدی در منطقه با مشارکت مردم ایجاد شد که اکنون در حدود ۱۸ هکتار از اراضی بارور و در حال برداشت محصول هستند.

رییس منابع طبیعی آزادشهر با اشاره به افزایش توان تولید گلاب در روستای وامنان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نصب دستگاهی با ظرفیت یک تن گلاب انجامخواهدشد، نیازمند تولید گل محمدی بیشتری میباشد که  خوشبختانه برای تامین نیاز این دستگاه از روستاهای اقماری و حتی استانهای همجوار سمنان و خراسان شمالی گل های مورد نیاز تامین می‌گردد که همین موضوع باعث ایجاد اشتغال پایدار برای نسل جوان و جویای کار و نیز کوچ معکوس در منطقه میشود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.