تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲
کد خبر : 2026

شهردار گرگان با توجه به ابلاغ ناحیه جدید این شهر گفت:

فادزه آذرسا

احیا و حفظ بافت تاریخی و ارائه خدمات لازم پس از کارشناسی و مطالعات در ۱۰۹ محله شهر گرگان در حوزه شهرداری ناحیه ویژه بافت تاریخی انجام می‌شود.

احیا و حفظ بافت تاریخی و ارائه خدمات لازم پس از کارشناسی و مطالعات در ۱۰۹ محله شهر گرگان در حوزه شهرداری ناحیه ویژه بافت تاریخی انجام می‌شود.
سیدمحمدرضا سیدالنگی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهارداشت: براساس قانون و ابلاغیه وزارت کشور، شهرداری گرگان مانند سایر شهرداری‌های سراسر کشور، کارگروهی با عنوان کارگروه بررسی ناپایداری ساختمان‌های سطح شهر، با اولویت مکان‌های عمومی و همچنین وضعیت بافت‌های مورد نظر، رصد و موضوعات بررسی می‌شود.

ارائه بسته های تشویقی به مالکان بافت های فرسوده از سوی شهرداری گرگان

 

شهردار گرگان مرکز استان گلستان و پرجمعیت‌ترین شهر این استان که هم دارای بافت قدیمی و تاریخی و بافت فرسوده و نیز سکونتگاه‌های غیررسمی است، گفت: بحث ایمنی و پایداری در چنین بافت‌هایی به ویژه بافت تاریخی و قدیمی و بخشی از بافت‌های فرسوده که این بافت‌ها دارای قدمت بوده، ساختمان‌ها و معابر و گذرهایش در سالیان بسیار دور شکل گرفته و تاسیساتش بر همان دوره ساری و جاری شده است.

 

سیدمحمدرضا سیدالنگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: براساس قانون و ابلاغیه وزارت کشور، شهرداری گرگان مانند سایر شهرداری‌های سراسر کشور، کارگروهی با عنوان کارگروه بررسی ناپایداری ساختمان‌های سطح شهر، با اولویت مکان‌های عمومی و همچنین وضعیت بافت‌های مورد نظر، رصد و موضوعات بررسی می‌شود.

 

وی بیان کرد: البته سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری هم به عنوان یک ناظر از سوی شهرداری کار رصد و پایش و بررسی را انجام می‌دهد و پس از دریافت گزارشات و جمع‌بندی، تذکرات لازم به مالکان داده خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: مالکان باید در مدت تعیین شده براساس نوع وضعیت که آن زمان قابلیت اجرا داشته باشد، مسائل و مشکلات را حل کنند که پس از مهلت مقرر، بازدید مجدد انجام خواهد شد که در صورت رفع خطر و ایمن‌سازی ساختمان‌های مورد نظر و مربوطه، مجوز سکونت یا بهره‌برداری صادر می‌شود.

 

شهردار گرگان گفت: شهرداری به عنوان یک دستگاه خدمات‌رسان در راستای توسعه عدالت اجتماعی و همچنین توازن این خدمات در همه نقاط شهری، تمهیداتی در نظر گرفته که باید همه شهروندان از آن بطور یکسان بهره ببرند.

 

ناگفته‌هایی از بافت فرسوده گلستان و عزم جزم دولت برای نوسازی

 

سیدالنگی افزود: ما نیز سعی داریم تا با مالکان تعامل داشته باشیم و به راحتی مردم بتوانند از خدمات ما بهره لازم را ببرند تا ساکنان در نقاط مختلف شهری از جمله بافت‌های قدیمی و تاریخی، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، خواهان خواسته یا مواردی بودند، با مشکل مواجه نشوند.

 

وی اضافه کرد: البته مساله بافت فرسوده با بافت تاریخی و قدیمی فرق دارد و همچنین مساله سکونتگاه‌های غیررسمی نیز با ۲ بافت مذکور دارای تفاوت‌هایی است.

 

وی تصریح کرد: از آنجایی که بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی (در صورت الحاق به شهرها با مجوز وزارت راه و شهرسازی) شرایط خاصی دارند، شهرداری سعی دارد با ضابطه‌ها و بسته‌های تشویقی که به ساکنان این مناطق ارائه می‌دهد، افراد را به تجمیع پلاک‌ها، ساخت و سازهای جدید مطابق بر اصول و ضوابط مقررات ملی ساختمان، با رویکرد سازه‌های جدید و مقاوم تشویق و ترغیب کند.

 

شهردار گرگان گفت: هدف از اجرای این طرح‌ها، رعایت قوانین فنی سازه‌های پایدار در آن مناطق و ایمنی و سایر مسائل مربوطه و زنجیره‌های پیوسته به آن در مناطق حاشیه شهرها است.

 

سیدالنگی ادامه داد: در حوزه رعایت نکات ایمنی در ساخت و سازها و نصب سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق، براساس ضوابط ابلاغی وزارت کشور، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در زمان درخواست مالکان برای صدور پایان کار، به ساختمان‌های مورد نظر مراجعه و مسائل مربوطه را از جمله سیستم اعلام و اطفاء حریق، بررسی می‌کند تا مالکان باید تمهیدات لازم را در این خصوص در نظر گرفته باشند.

 

وی تاکید کرد: با تایید نهایی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی براساس شرح وظایف محوله در بازدیدهای مورد نظر، پروانه پایان کار صادر خواهد شد و در صورت تایید نشدن موارد ایمنی، مالک موظف به انجام آن نقص خواهد بود.

 

وی افزود: برخی از مالکان در مرحله اول سعی دارند تا از هزینه‌های به دید خودشان مازاد پرهیز کنند، اما از آنجایی که معقوله سلامت شهروندان بیش از هر چیز برای ما دارای ارزش و اهمیت است، با جدیت تمام بر اجرای این بند از قانون نظام مقررات ملی ساختمان ایستادگی داریم و مالکان هم خود را ملزم به رعایت ضوابط ایمنی می‌دانند.

 

شهردار گرگان در خصوص وجود ساختمان‌هایی مانند پلاسکو یا جلوگیری از رخداد حادثه‌ای مانند متروپل در این شهر، گفت: حادثه پلاسکو مربوط به ساختمان قدیمی بود که با تغییر کاربری‌ها و افزایش بارگزاری در آن ساختمان به همراه آتش‌سوزی ناشی از اتصال برق در یکی از واحدهای کارگاهی‌ رخ داد و در حادثه متروپل هم به علت رعایت نکردن برخی نکات استاندارد، رخ داد که در آن ساختمان، دهنه مجاز را بدون محاسبات اصولی و دقیق و تنها به دلیل استفاده از فناوری‌های روز افزایش داده بودند.

 

سیدالنگی بیان کرد: در گرگان با هماهنگی انجام شده با سازمان نظام مهندسی ساختمان، نظارت عالیه روی هر ۲ مدل چنین ساختمان‌هایی وجود دارد و تلاش داریم تا ساختمان‌ها در گام اول ایمنی لازم را داشته باشند و همچنین براساس ضوابط و مقررات فنی ساخته و احداث شوند.

 

وی اظهارداشت: چنانچه ساختمان‌هایی در شهر وجود داشته باشد که مقررات فنی را رعایت نکرده باشند، در هنگام دریافت گزارش مهندس ناظر، بلافاصله تا زمان رعایت مقررات فنی و پایداری سازه یا مقاوم‌سازی، از ادامه فعالیت پروژه جلوگیری می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: ساختمان‌هایی هم که طول عمر بیشتری دارند و در گذشته ساخته شده و امروزه به علت شرایط خاص، بارگزاری و کاربری‌ آن ممکن است با آنچه در ابتدا بوده، مغایرت داشته باشد، تذکرات لازم را به مجموعه هیات مدیره می‌دهیم.

 

شهردار گرگان گفت: البته منکر وجود برخی ساختمان‌های خارج از رویت و دید ناظران و بازرسان خود به دلیل اقداماتی که در پشت درهای بسته انجام می‌شود، نیستیم.

 

سیدالنگی افزود: هرچند گزارش‌های مردمی در خصوص چنین واحدهایی داریم که فاقد تابلو بوده و تغییر کاربری داده و به انبار و کارگاه خاص تبدیل شدند.

 

وی یادآورشد: ما بلافاصله پس از اطلاع از این مساله، از مالک می‌خواهیم با استفاده از یک مهندس یا کارشناس فنی، نسبت به رعایت استحکام بنا اقدام کند و گزارش آن را به شهرداری بدهد تا مجوز ادامه فعالیت برای آن صادر شود.

 

وی تصریح کرد: با توجه به پیشنهاد شهرداری گرگان برای محله‌بندی و منطقه‌بندی شهر به استناد ماده ۵۴، وزارت کشور بر اساس قانون شهرداری‌ها با تقسیم‌بندی شهر گرگان به سه منطقه، ۶ ناحیه و یک ناحیه ویژه بافت تاریخی (ذیل منطقه ۲) و ۱۰۹ محله موافقت و نقشه‌ها و اطلس تقسیمات شهری آن را صادر و ابلاغ کرد.

 

شهردار گرگان با توجه به ابلاغ ناحیه جدید این شهر گفت: احیا و حفظ بافت تاریخی و ارائه خدمات لازم پس از کارشناسی و مطالعات در ۱۰۹ محله شهر گرگان در حوزه شهرداری ناحیه ویژه بافت تاریخی انجام می‌شود.

 

سیدالنگی افزود: شهرداری گرگان در افق سه ساله دوره جدید مدیریت شهری راه‌اندازی شهرداری ناحیه ویژه بافت تاریخی و پیگیری اطلس تقسیمات فضای شهری را در دستور کار خود قرار داده که این موضوع به عنوان اولین مصوبه افق سه ساله شهرداری گرگان تحقق یافت.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.