تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۵:۴۶
کد خبر : 2952

مصرف آب کشاورزی گلستان برای تامین آب شرب باید ۱۰ درصد کاهش یابد

یحیی آذری، خبرنگار

تأکید مدیر عامل آب منطقه ای:استفاده از توانمندی بخش خصوصی ،روش های نوین آبیاری ،تغییر الگوی کشت با توجه معیشت کشاورزان

تأکید مدیر عامل آب منطقه ای:استفاده از توانمندی بخش خصوصی ،روش های نوین آبیاری ،تغییر الگوی کشت با توجه معیشت کشاورزان
مدیر عامل آب منطقه ای گلستان با اعلام اینکه مصرف آب کشاورزی گلستان باید حتی به اندازه ۱۰ درصد کاهش یافته تا آب آشامیدنی تامین شود بر لزوم استفاده از توانمندی بخش خصوصی، ترویج فرهنگ آبیاری نوین و..تاکید کرد.

مدیر عامل آب منطقه ای گلستان با اشاره به تنش آبی تاکید کرد:

استفاده از توانمندی بخش خصوصی ،روش های نوین آبیاری ،تغییر الگوی کشت با الویت معیشت کشاورزان وچرخش آب در صنعت

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به تنش آبی ناشی از تغییر اقلیم شدید ، کاهش ۲۰درصدی نزولات جوی در استان بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، ترویج روش های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت با الویت توجه به حفظ معیشت مردم و بازچرخاندن آب در صنعت بعنوان طرحهای کمک به مدیریت مصرف کمک می کند تاکید کرد.

به گزارش نیمروز گلستان ایرج حیدریان با تاکید بر جدی گرفتن تغییر شدید اقلیم اظهار کرد : گلستان در حال حاضر با خشکسالی هیدرولوژیک و کشاورزی روبروست و این مهم در آمار بارش‌های سال آبی خود را به خوبی نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه با کاهش ۲۰درصدی نزولات جوی نسبت به مدت بلندمدت گذشته مواجه هستیم اظهار کرد: کاهش نزولات در آورد رودخانه‌ها کاملا مشهوداست، بطوریکه که گرگانرود ۷۰ درصد و رودخانه اترک ۹۷ درصد کاهش آورد داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مصرف آب در بخش کشاورزی گلستان را بسیار بالا ذکر و تاکید کرد: ۹۲ درصد آب در کشور در اختیار بخش کشاورزی است که راندمان آن ۳۱ درصد است و بیش از ۶۹ درصد هدررفت در این بخش داریم .وی گفت: در برنامه ششم قرار بود وزارت کشاورزی الگوی کشت را تغییر دهد تا این مدیریت مصرف اجرایی شود ولی این امر اجرایی نشد واخیرا هم این الگو کشت دوباره مطرح شده است .

مهندس حیدریان با تاکید بر اینکه ورودی ۱۴ سد بزرگ گلستان تنها با ۷٫۷ درصد آب نشان از کاهش نزولات جوی است و این در حالی است که در برنامه ششم ۲میلیون و۵۰۰هزار مترمکعب آب تجدیدپذیر برای استان ما پیش بینی شده که درست نیست و باید تغییر کند..

وی تاکید کرد:همه دنیا خود را با کم آبی ناشی از تغییر اقلیم سازگار می کنند وبرای آن برنامه ریزی دارتد البته در استان گلستان هم پیگیری و جلساتی هم گذاشته شد و برنامه هایی هم تصویب شد تا در ۱۴۰۵این برنامه‌ها اجرایی شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید مصرف آب کشاورزی را حتی اگر شد ۱۰ درصد کاهش دهیم تا بتوانیم مشکل آب آشامیدنی را رفع کنیم فزود: استفاده از توانمندی های بخش خصوصی ،استفاده از روش های نوین آبیاری ،تغییر الگوی کشت با حفظ معیشت کشاورزان وبازچرخاندن آب در صنعت باید بصورت جدی مد نظر قرار گیرد.

حیدریان از نقش مهم مردم یاد و با بیان اینکه مشارکت اجتماعی در مدیریت مصرف بسیار مفید خواهد بود افزود :الگوی کشت اجباری نیست بلکه باید معیشت کشاورزان تامین شود واین امر باید محقق شود در برنامه داریم کنتور های هوشمند نصب شود.چرا که برداشت های غیر مجاز از چاههای غیر مجاز زیاد است باید این مدیریت شود.

وی تاکید کرد: ۲ هزار چاه در استان شناسایی کردیم که با نصب کنتور مصرف آنها مدیریت شود هر کشاورزی که رعایت نکند پروانه بهره برداری چاه به وی داده نمی‌شود . برای استفاده از آب‌های سطحی برنامه‌های داریم مثلا سد نرماب بیشتر کارهای سازه‌ای انجام شده و منتظر انتقال روستاها و اجرای کارهای تجهیزی هستیم و این سد می تواند یک چهارم آب شرق استان را تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان با بیان اینکه مصرف آب در استان گلستان بالاست، گفت: در اوج مصرف مصرف ما از ۲۳۳ میلی لیتر به بالای ۳۵۰ میلی لیتر می‌رسد که باید این بخش مدیریت شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.