تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
کد خبر : 3798

دین اسلام با تعالیم راهبرد نگاری احیاگر حقوق زنان است

مینا قنبری

در جاهلیت زن مظلوم بود و اسلام منت گذاشت بر انسان، زن را از آن مظلومیتی که در جاهلیت داشت، بیرون کشید. مرحله جاهلیت، مرحله ای بود که زن را مثل حیوانات بلکه پایین تر از او، زن در جاهلیت مظلوم بود. اسلام زن را از آن لجنزار جاهلیت بیرون کشید. (صحیفه امام، ج 7، ص338).

سرکار خانم مینا قنبری دانش آموخته حقوق در باب حقوق و مقام زن در دین مبین اسلام طی یادداشتی اختصاصی نوشت :

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و احترام دارم خدمت اعزاء گرامی و محترم ، در باب حقوق زن و جایگاه والای او در دین مبین اسلام مطالبی مختصر عرض خواهم نمود .

حضرت زینب(سلام‌ الله‌ علیها) در تاریخ اثبات کرد جایگاه معنوی و روحانی زن بسیار عظیم است و نشان داد زن می تواند اسوه صبر و تدبیر باشد و این بزرگوار با بیانات ارزشمند خود ، توانایی و استعداد فطری و عقلانی زن را معرفی نمود و به نحوی در کاخ یزید سخنرانی کرد گویا پدر بزرگوار ایشان حضرت علی ( علیه‌السلام ) سخنرانی می کند .

مع الوصف در حالی که در ادوار مختلف زنان اجتماع در محرومیت بوده اند و حقوق بشری او تحت سیطره مردان و فرهنگ مردسالارى مورد اغماض قرار گرفته است دین مبین اسلام با تعالیم راهبرد نگاری احیاگر حقوق زنان شده است قرآن کریم در آیه ۲۱ سوره روم وجود زن را مایه آرامش و سکینه قلبی مرد معرفى نموده است .

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ

و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است.

خداوند سبحان در این آیه از پیوند میان همسران سخن مى گوید و وجود زن را کانون آرامش و موهبت عظیم الهی مطرح نموده است .

متاسفانه در برخی فرهنگ های جوامع بشری شاهد تضییع حقوق زنان هستیم منتهای مراتب این معضلات و کمبود ها پیوندی به حقوق زن در دین مبین اسلام ندارد ولذا افراد جامعه اعم از زن و مرد باید مسؤول فعل و انفعال خود باشند .

زن در قانون جمهوری اسلامی نیز از جایگاه عظیمی برخوردار است طبق اصل ۲۱ قانون اساسی ، دولت را موظف نموده است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند و امور زیر را انجام دهد:

۱)ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او

۲)حمایت مادران به ویژه در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بی‌سرپرست

۳)ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده؛ ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی‌سرپرست

۴)اعطای قیمومت فرزندان به مادران شایسته در جهت غبطه آن‌ها در صورت نبودن، ولی شرعی

طبق ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی زن دارای استقلال اقتصادی است و اختیار دارد در دارایی خود هر تصرفی را که می خواهد نماید و این دارایی با اخذ نفقه منافاتی ندارد همچنین بر طبق ماده ی ۱۱۲۸ قانون مدنی اگر مرد یا زنی خود را واجد صفاتی معرفی نماید و پس از عقد فقدان آن صفات احراز شود فی الواقع تدلیس در امر ازدواج صورت گرفته است و از موجبات فسخ نکاح است.

در صحیفه حضرت امام راحل عظیم الشأن ( قدس سره ) آمده است که بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی در باب اهمیت اسلام بر حقوق زنان فرمودند :

در جاهلیت زن مظلوم بود و اسلام منت گذاشت بر انسان، زن را از آن مظلومیتی که در جاهلیت داشت، بیرون کشید. مرحله جاهلیت، مرحله ای بود که زن را مثل حیوانات بلکه پایین تر از او، زن در جاهلیت مظلوم بود. اسلام زن را از آن لجنزار جاهلیت بیرون کشید. (صحیفه امام، ج ۷، ص۳۳۸).

رهبر معظم انقلاب ( مدظله العالی ) در زمینه‌ی مسائل معنوی، زنان را در زمره طلایه داران حرکت معنوی انسان به سوی پیشرفت‌ معرفی نموده است و اظهار می دارند اسلام در میدان مسائل سیاسی و اجتماعی، بیعت زن را یک امر لازم و یک مسأله‌ی زنده معرفی می‌کند.

امید است مادران و زنان نجیب سرزمین ایران اسلامی با استقامت و مناعت و طی نمودن مسیر ارتقاء و ترقی و وصول به مدارج عالیه و با مساعی وافر ، مضاعف و مستمر و هزیمت حدود و ثغور علم و معرفت و فتح قله های رفیع موفقیت ، عزت و سربلندی و افتخار آفرینی در عرصه های علمی ، سیاسی و اجتماعی همچون نگینی بر تارک دنیا بدرخشند .

و من الله التوفیق و علیه التکلان

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.